Minulla piti tällä viikolla tehdä produktioni ryhmäosuus Rovaniemellä. Sain kuitenkin töitä viikoksi Hyrynsalmelta ja päätin tehdä em. osion siellä. Minulla oli mielessä eräs kyseisen paikkakunnan käsityöpiireistä, jossa voisi olla sellaisia henkilöitä, jotka haluaisivat auttaa minua. Sovin asiasta kurssin ohjaajan kanssa ja koska itse olin töissä, niin äitini hoiti tehtävänannon.

Ryhmätyö onnistui hienosti. Kahdeksan henkilöa osallistui eli sain siis kahdeksan kuvallista käsitystä yksinäisyydestä. Kirjoitin ohjeet etukäteen heille, että varmasti kaikki ymmärtävät mistä on kysymys. Vaikka viime kuussa minulla oli vielä monta ajatusta, lopulta päädyin siihen että suunnitteluun osallistuvat henkilöt tekevät kaikki yhdelle isolle paperille oman käsityksensä. Lisäksi heidän tulee ensin kirjoittaa oma kokemus yksinäisyydestä ja miettiä kirjallisesti miltä se voisi näyttää. Vasta sen jälkeen voi ruveta maalaamaan. Kolmannessa vaiheessa olisi ollut tarkoitus yhdistää maalaukset toisiinsa, mutta käytännössä se koettiin vaikeaksi. Toisin sanoen yhdistäminen jäi minun työkseni, mutta ei se haittaa. Joka tapauksessa muokkaan mallia vielä mieleisekseni. Alla muutama kuva vesiväripiirroksista.

 

 

 

Maalauksista ja kirjoitetuista ajatuksista huomasi, että aihetta oli todella mietitty. Ja jopa noin pienestä 'aineistosta' tuli ilmi yksinäisyyden eri muodot; joku kokee yksinään olon ahdistavaksi - yksinäiseksi, osa taas ei koe yksinäisyyttä vaikka viettäisi suurimman osa elämästään yksin. Olisi tietenkin ollut todella mielenkiintoista olla mukana seuraamassa, millaista keskustelua tehtävä herätti. Kyselinkin äidiltäni miten ryhmä tehtävän koki. Tehtävä oli ollut vaikea. Eihän yksinäisyyttä pysty kuvittelemaan mitenkään kovin esittävästi ja abstarktin aiheen maalaaminen koettiin vaikeaksi. Pyysin viemään terveisiä, että tehtävä onnistui hyvin. Nyt vaan photaromaan ja tilaamaan kangasta.